Tajemnice Ikonografow..

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 1 gość

Postprzez Evagelia Pn, 18 stycznia 2010, 21:54

Pierwszym krokiem po sporzadzeniu i przeniesieniu rysunku na zagruntowana deske jest zlocenie.
Warto od razu, jeszcze przed rozpoczeciem malowania, nalozyc na nie werniks.

Jesli przypadkiem pokryjemy zlocenie kolorem, probujac go zetrzec zetrzemy i zlocenie..

Latwiej jest malowac pewne detale na werniksie niz na samym zloceniu.
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Postprzez muszka111 Wt, 19 stycznia 2010, 01:06

Taki normalny damarowy może być?
Avatar użytkownika
muszka111
3.
1...

3.
1...
 
Posty: 1832
Dołączył(a): Cz, 17 grudnia 2009, 03:13

Postprzez Evagelia Wt, 19 stycznia 2010, 08:23

moze byc,

warto, zeby byl w sprayu bo wtedy nie ma zadnych sladow po pedzlu.. ladnie wyglada matowy werniks
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Postprzez Krakusia Śr, 3 lutego 2010, 18:17

A czy masz może jakąś tabelę,(jeśli tak to zeskanuj i wklej) w której prosto i zwięźle opisane są różnice poszczególnych szkół?. Czym się różnią szkoła macedońska od kreteńskiej?
W ogóle interesuje mnie czym się różnią ikony bizantyjskie od rosyjskiej. Rosyjska także ma szkoły. Jak rozpoznać te wszystkie style/szkoły ??
Krakusia
3...
2.
3..

3...
2.
3..
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Śr, 28 października 2009, 19:08
Lokalizacja: Kraków

Postprzez muszka111 Śr, 3 lutego 2010, 22:19

Też się nad tym zastanawiam i szukam w necie ale nie znalazłam...znalazłam ikony "kreteńskie" i " macedońskie"
ale moje oko nie łapie różnic...są różnice tylko dlatego, że malowane są przez inne osoby, które różnie malują...
Avatar użytkownika
muszka111
3.
1...

3.
1...
 
Posty: 1832
Dołączył(a): Cz, 17 grudnia 2009, 03:13

Postprzez Evagelia Śr, 3 lutego 2010, 23:09

Wszystko wam opisze "przy okazji", natomiast z gory mowie, ze nie bede robic porownania z rosyjska szkola, bo tej nie znam i nie poznaje, wiem np. ze tak jak Rublov malowal, w tej szkole np. uszy sa male, mniejsze od nosa, to sa glownie roznice w sporzadzaniu rysunku. pozycja i wielkosc, kierunek itd.
Nie sadze, zeby istniala taka tabela stanowiaca porownanie wszystkich szkol.. bo to by bylo bardzo obszerne i mozna by sie z tego nauczyc dokladnie rysunku.. a z tym rysunkiem to jak wiecie nie tak prosto.. ale jak tylko beda jakies roznice to wam napisze :)
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Postprzez Krakusia Cz, 4 lutego 2010, 00:03

W Wikipedii znalazłam:
W Bizancjum sensu sztuki upatrywano w pięknie. Kanon zakładał malowanie czystymi kolorami (nigdy nie mieszano barw) i używanie w dużych ilościach pozłoty. Barwa była traktowana jako tak samo ważna jak słowo, a ponieważ każde z nich ma znaczenie, również barwy przekładano na język symboli, który nadawał kolorom ściśle określone znaczenie:

* Złoto symbolizowało świętość, oddanie czci, nieśmiertelność, Bożą chwałę.
* Purpura: władzę i bogactwo.
* Czerwień oznaczała życie, krew, piękno i czystość.
* Bielą przedstawiano Boskość, czystość i niewinność.
* Niebieski oddawał niebo, ale też duchowość i mistycyzm.
* Zielony: życie, wieczną młodość, płodność, wewnętrzne bogactwo.
* Brąz był symbolem ziemi, materii, ubóstwa.

Bizantyńska symbolika koloru została przyjęta na Rusi, ale barwy, osadzone w narodowej tradycji, stały się tam bardziej żywe i jasne.

To też warto przeczytać: http://www.anthropos.us.edu.pl/anthropo ... ekstB2.htm
Krakusia
3...
2.
3..

3...
2.
3..
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Śr, 28 października 2009, 19:08
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Evagelia N, 28 lutego 2010, 23:33

Glowne roznice pomiedzy szkola kretenska i macedonska.
Szkola kretenska jest przed szkola macedonksa. Szkola kretenska jest bardziej ascetyczna zarowno w szkicu jak i barwach, "prostsza" pod wzgledem kolorystycznym, nie ma drastycznych przejsc kolorow, jeden kolor nie wtapia sie w drugi, jest ich po prostu mniej. Jest trudniejsza od macedonskiej bowiem tu przy mniejszej ilosci barw nalezy oddac prawidlowy wyraz twarzy, wywolac zamierzone wrazenia. Szkola kretenska obecnie gosci przedw wszystim w monastyrach, zakonach, natomiast szkola macedonska w cerkwiach. Mowi sie, ze szkola kretenska jest "dla mnichow", a szkola macedonska "dla ludzi swiata". Szkola macedonska charakteryzuje sie wieksza paleta barw, wiecej cieni, przejsc z jednej barwy w inna. Jest bardziej "ziemska", stad jej obecne zastosowanie w cerkwiach, gdzie wizerunki swietych i sceny biblijne przemawiaja do "zwyklych" ludzi. : )
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Postprzez adam.pan.001@wp.pl Wt, 2 marca 2010, 21:47

Evagelia napisał(a):Glowne roznice pomiedzy szkola kretenska i macedonska.
Szkola kretenska jest przed szkola macedonksa. Szkola kretenska jest bardziej ascetyczna zarowno w szkicu jak i barwach, "prostsza" pod wzgledem kolorystycznym, nie ma drastycznych przejsc kolorow, jeden kolor nie wtapia sie w drugi, jest ich po prostu mniej. Jest trudniejsza od macedonskiej bowiem tu przy mniejszej ilosci barw nalezy oddac prawidlowy wyraz twarzy, wywolac zamierzone wrazenia. Szkola kretenska obecnie gosci przedw wszystim w monastyrach, zakonach, natomiast szkola macedonska w cerkwiach. Mowi sie, ze szkola kretenska jest "dla mnichow", a szkola macedonska "dla ludzi swiata". Szkola macedonska charakteryzuje sie wieksza paleta barw, wiecej cieni, przejsc z jednej barwy w inna. Jest bardziej "ziemska", stad jej obecne zastosowanie w cerkwiach, gdzie wizerunki swietych i sceny biblijne przemawiaja do "zwyklych" ludzi. : )

Mam Pytanie : czy to jest jeden duży cytat , czy jakieś przemyślenie ? Wolę jednak jaśniejsze tłumaczenie - może dlatego , że moje wykształcenie odbiega w sposób zasadniczy od malarstwa.Adam.
adam.pan.001@wp.pl
 
Posty: 14
Dołączył(a): N, 21 lutego 2010, 20:20

Postprzez Evagelia Wt, 2 marca 2010, 22:30

To ani cytat ani przemyslenie, wiele razy padlo pytanie o roznice pomiedzy tymi szkolami, wiec bardzo ogolnie na nie odpowiadam. Nie mozna zestawic tych roznic w jednej tabeli. Trzeba sie tego uczyc praktycznie, na rysunku a pozniej piszac ikone. Jest zbyt wiele elementow do porownania. Rozmiar, miejsce, znaczenie poszczegolnych rzeczy, cel..
Z poczatku tez w formie wykladu opisywalam rysunek, ale z tego zrezygnowalam, dlatego ze jednak nie mozna sie samemu nauczyc prawidlowo rysowac, a pozniej nanosci kolory. Latwo o blad w kopiowaniu rysunku, pozniej ten ktory rysuje patrzy na oryginal i wydaje mu sie, ze dobrze skopiowal, jego oko nie wychwytuje drobnego bledu a drobny blad wplywa na powstanie blednej ikony. W ikonie, wszystko ma swoje miejsce i okreslona wielkosc, wszystko to ma swoje uzasadnienie, znaczenie. Jedna kreska ma byc prostsza inna bardziej zaokraglona, "slodsza", musza byc dokladnie tam gdzie maja byc i tak jak maja byc. Jest pewna dowolnosc, ktora zalezy od reki artysty, ale jest minimalna, bo oko ma miec ksztalt jaki ma miec i ma miec wielkosc i wysokosc taka jaka ma miec, nie moze byc mniejsze, ani wieksze i musi sie zaczynac dokladnie w tym punkcie, w ktorym ma sie zaczac.. i tak jest ze wszystkim. W szkole kretenskiej rysunek jest bardziej ascetyczny, tzn. reguly sporzadzenia rysunku dla szkoly kretenskiej i macedonskiej sa te same, ale sa pewne drobne roznice.. tego sie na prawde nie da dokladnie opisac "nie wchodzac w nauczanie".. To sa roznice typu: nos jest prostszy, albo cos co ma byc w odleglosci dwoch nosow, jest w jednej szkole w odleglosci odrobine ponad dwoch nosow, badz blizej, cos odrobine wyzej, nizej i dotyczy to konretnie ukazanych postaci, pozycji w jakich sie znajduja, scen..
Dlatego, jesli ktos ma ochote sie nauczyc pisania ikony, ja sie dziele moja wiedza, pomoge jak tylko bede umiala, ale nie w sposob otwarty- za darmo ale droga indywidualnej nauki,wysylam jeden rysunek z opisem i pozniej poprawa rysunku ucznia, zwrocenie uwagi na bledy, wytlumaczenie watpliwosci, a dopiero wtedy kolejny rysunek. W ikonie nie ma miejsca na blad.. dlatego nie mozna tego tak po prostu opisac.. Niektorzy zaczynajac kseruja zdjecia ikon, a pozniej na tej podstawie pisza ikone, co jest bledne- raz, ze nie rozumieja dlaczego wysunek wyglada tak a nie inaczej- czyli nie rozumieja duzej czesci ikony.. a dwa- zdjecie znieksztalca, nie jest idealne, tak np. moje ikony inspirowane sztuka bizantyjska sa tylko inspirowane bo sa bledne w rysunku.. wtedy jeszcze nie wiedzialam na ten temat zbyt wiele.. :)
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Następna strona

cron