Paleta z kolorów podstawowych w akrylach

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 12 gości

Postprzez zephyr7 Pn, 2 listopada 2015, 19:46

Kochani, mam pytanie dot. pigmentów w farbach akrylowch: jak wygląda sprawa połączenia kolorów: żółty kadm jasny, alizaryna, ultramaryna?

- alizarin crimson występuje tylko w niektórych markach
- żółty kadm jest albo "uszlachetniany", albo zastępowany hansą.

Chodzi o to, że kolory, które podobnie wyglądają, zupełnie inaczej się mieszają, niż wspomniana triada w farbach olejnych.

Jaką polecilibyście z czystym sumieniem ograniczoną paletę do malowania farbami akrylowymi?

Czy możecie podać np. kolory typu "artist" i tańsze odpowiedniki na większe formaty???
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez Beata Pn, 2 listopada 2015, 21:29

zephyr7 napisał(a):
- alizarin crimson występuje tylko w niektórych markach
- żółty kadm jest albo "uszlachetniany", albo zastępowany hansą.



Alizarin crimson nie jest zbyt trwały dlatego często zastępowany innymi pigmentami. Ładny kolor :)
Przy kadmach oczywiście cenna robi swoje. Osobiście bardzo lubię Hansa nie tylko za cenę ;)

Akurat w promocji jest za 68,28zł zestaw 10 farb akrylowych Van Gogh o pojemności 40ml.http://www.szal-art.pl/farby-akrylowe-van-gogh-talens-komplet-40ml-x-10-kolorow_1657_3859/
Zestaw zawiera następujące kolory:
105- titanium white
268- azo yellow light
270- azo yellow deep
366- quinacridonr rose
396- naphthol red medium
504- ultramarine
564- brilliant blue
619- permanent green deep
409- burnt umber
735- oxide black

268-( PY3 i PY74) oraz 270- (PY74 i PO43) jak widać jest tu żółty Hansa

Tymi kolorami malowałam niedawno Jelenia. Pigmenty są intensywne więc je gaszę, jeśli ktoś lubi to spokojnie można malować w ostrej kolorystyce ;)

Droższych akryli zazwyczaj nie kupuję...Wolę oleje ;)

Akrylowy Jeleń ;) Geniuszem malarstwa nie jestem...Coby to nie była antyreklama farb :lol:

jeleń01.jpg
jeleń01.jpg (65.65 KiB) Przeglądane 13149 razy
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez zephyr7 Pn, 2 listopada 2015, 22:23

Dziękuję :)

Właśnie stąd moje pytanie: hansy, naftole - są bardzo fajnymi pigmentami. Osobiście, lubię stosować żółcień hansa do malowania zieleni i brązów. Czerwień naftolowa jest moim drugim ulubionym kolorem :)

Problem w tym, że te "nowe" pigmenty trzeba jakoś ze sobą łączyć - a ja jakoś nie mogę tego wypraktykować w ten sam sposób, co przy farbach olejnych.

W każdym razie - skłaniamy się w stronę kwinakrydonów :)
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez Jagoda Wt, 3 listopada 2015, 10:37

Potwierdzam, akryle Van Goghi są bardzo dobre, tak jak nie lubię akryli , tak tymi malowało się dobrze .
Beatko, jeleń warsztatowo bardzo dobry , nie pomyślałabym,że to akrylami ;) :)
Avatar użytkownika
Jagoda
3.
1...
.
..
...
1..

3.
1...
.
..
...
1..
 
Posty: 2663
Dołączył(a): N, 21 listopada 2010, 15:34

Postprzez zephyr7 Śr, 4 listopada 2015, 20:01

Dziękuję za odpowiedzi :)

Przykładowy problem: jak zmieszać żółtą ochrę z 3 kolorów - próbowałem z Vallejo: cad yellow pale, quinacridone crimson i ultramarine

prawdopodobnie cad yellow jest "zbyt mało żółty", albo karmin nie pasuje do żółcieni... Ciekawy jestem, co dają w zestawie podstawowym?
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez Beata Cz, 5 listopada 2015, 21:13

zephyr7 napisał(a):Właśnie stąd moje pytanie: hansy, naftole - są bardzo fajnymi pigmentami. Osobiście, lubię stosować żółcień hansa do malowania zieleni i brązów. Czerwień naftolowa jest moim drugim ulubionym kolorem :)


To wszystko nie jest takie proste. Trzeba mieć na uwadze, że Hansy ledwo się łapią w klasyfikacji odporności na światło. Wiele osób uważa, że ich odporność jest podawana na wyrost. Po za tym mogą krwawić. Prawdziwy Neapol Żółty (PY 41) jest bardzo trwałym pigmentem, ale ze względu na zawartość ołowiu nie jest stosowany w produktach artystycznych, zazwyczaj zastępowany jest mieszankami z ochrą albo marsem. Naphthol red np. PR122(II) słabą odporność na światło i wielu artystów rezygnuje z niego na rzecz bardziej odpornych czerwieni jeszcze gorzej wypada PR 17(III) a PR 146(III) wręcz jest odradzany do profesjonalnego malarstwa. Według różnych źródeł PR 7 ASTM I, II lub III , nie mam pojęcia skąd taka rozbieżność :hmm: . Jedno jest pewne, że neaphtole nie są pewne :D

Jagoda napisał(a):Potwierdzam, akryle Van Goghi są bardzo dobre, tak jak nie lubię akryli , tak tymi malowało się dobrze .


Bardzo dobre to trochę za dużo ;) , ale można przyjemnie malować jak i każdymi innymi farbami z średniej klasy :) .


zephyr7 napisał(a):
Przykładowy problem: jak zmieszać żółtą ochrę z 3 kolorów - próbowałem z Vallejo: cad yellow pale, quinacridone crimson i ultramarine

prawdopodobnie cad yellow jest "zbyt mało żółty", albo karmin nie pasuje do żółcieni... Ciekawy jestem, co dają w zestawie podstawowym?



Nie możesz oczekiwać, że z każdego zestawu podstawowego zrobisz wszystkie kolory/farby świata. Każdy zestaw daje inne możliwości wyjścia z podstawowej palety. Natura dała nam takie bogactwo kolorów, że wielkim wyzwaniem jest ogarnięcie ich przez malarza. Mieszając możesz uzyskać zbliżony kolor do koloru wydruku, ale jeśli chcesz zrobić z innych farb taką, którą już masz i widzisz ją to już nie takie proste. Drukarka nie widzi tego, co my a tusze nie są wstanie oddać skomplikowanej struktury i właściwości farb a to ma właśnie wpływ na odbiór kolorów przez nasze oczy. Filtry w wydruku dają wrażenie określonych barw natomiast w malarstwie, jeśli nie masz danego koloru to musisz oszukać oko widza tak jak to robi drukarka.

Z każdej palety podstawowej wyjdzie Ci inna imitacja ochry w naturze też mają przeróżne odcienie. Dlaczego zmagasz się z uzyskaniem ochry skoro jest to tani i trwały pigment? Imitacje nie będą miały takich właściwości (np.suszki). Może lepiej wzbogacić paletę o tę farbę.
Tak przy okazji Mars PY 42 często zastępuje ochry lub tak jak w przypadku Van Gogh lub Rembrandt Light
Ochra to PBr24—Chrome Antimony Titanate . Bardziej żółte odcienie.


Odnośnie tego, co widzimy....Zastanawiam się czy nie byłoby słusznym stosowanie palety podstawowej w zależności od koloru gruntu kierując się barwami addytywnymi i subtraktywnymi. CMYK do białych płócien a do czarnych RBG. Może w ogóle zrezygnować z białych na rzecz czarnych, przecież to RGB jest modelem wynikającym z właściwości ludzkiego oka :hmm: . Wielcy chyba to czuli i dlatego stosowali ciemne podmalówki lub barwili grunty. Czarne podobrazia już mam, więc zobaczę ;)
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez Beata Pt, 6 listopada 2015, 15:49

Zapomniałam....Jeśli za mało żółtego to trzeba go dodać :) Gdy dodajesz bieli i zaczyna iść w kierunku fioletoworóżowego-beżu to znak że w istocie jest go za mało. Bardzo ładne ochry wyjdą z żółcieni kadmowej pod warunkiem, że jest kadmową a nie imitacją. W Vallejo (PY3 hansa yellow light, PY83 diarylide yellow). Sięgając po inne pigmenty musimy mieć świadomość, że i efekt końcowy będzie inny.
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez zephyr7 Pt, 6 listopada 2015, 19:40

Właściwie problemem jest to, że po zmieszaniu ultramaryny, alizaryny i żółtego kadmu farba jest zbyt jasna - w olejach wychodzi taka złamana czerń - a tutaj... hm... Nie ma czym ściemnić :)
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez Beata So, 7 listopada 2015, 10:10

Nie posiadam akryli wyższej klasy i nie mam możliwości porównania czy przyczyna leży w samych akrylach czy w ich jakości. Samo spoiwo też na pewno ma wpływ, olej jakby nie patrzeć daje większe nasycenie. Z olejami niższej klasy też miałam ten problem, zrobienie „czarnej” czerni było wręcz niemożliwe, ale co się dziwić skoro już kolory podstawowe były zbyt jasne. Mała ilość pigmentu i wypełniacze robią swoje.
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08

Postprzez zephyr7 So, 7 listopada 2015, 20:57

Spróbowałem jeszcze połączenia z Brery (żółty, czerwony, niebieski primario) i wyszło to samo :D

Nie ważne, czy karmin, czy madder lake, czy permanent alizarin - jeden kolor zbalansujemy przeciwnym.

Wychodzi jednak na to, że 3 podstawowymi kolorami w akrylach po prostu nie da się malować - potrzebny jest jeszcze jeden do ściemnienia lub trzeba nakładać laserunki na półtony... Na przykład, jak w masie wyjdzie czerń z fioletowym "podtekstem", to w masie będzie OK, a lekko rozmazany będzie barwił na fioletowo... Dodatek umbry lub czerni zniweluje ten problem!
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Następna strona