Tempera jajowa

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 4 gości

Postprzez echium Cz, 30 września 2010, 20:05

Znalazłam kilka receptur na temperę jajową, czy ktoś z poniższych przepisów używał? Nie wiem który użyć.
a)1 część całego jajka
1 część oleju
2 części wody
b)2 części całego jajka
1 część oleju
1 część żywicy
4 części wody
c) 1 część żółtka jajka
1 część oleju lnianego bielonego na słońcu
2 części wody
10 części olejku lawendowego
d) 2 części całego jajka
1 część zagęszczonego oleju lnianego
1 część werniksu z żywicy damarowej
4 części wody
e) 8 części żółtka jajka
2 części zagęszczonego oleju lnianego
2 części werniksu z żywicy damarowej
1 część wody
f) 2 części żółtka jajka
1 część gotowanego oleju lnianego
1 część werniksu z żywicy damarowej
2 - 4 części wody
g) 2 części całego jajka
1 część zagęszczonego oleju lnianego
3 części wody
h) 1 cześć żółtka jajka
1 część oleju lnianego
1 część terpentyny weneckiej
i) 3 części objętościowe żółtka
1,5 objętościowej oleju makowego
1 część objętościowa wody
1 część objętościowa gumy arabskiej (1:1 z wodą)
Avatar użytkownika
echium
1...
..

1...
..
 
Posty: 199
Dołączył(a): N, 8 listopada 2009, 00:42

Postprzez Krakusia Cz, 30 września 2010, 22:06

Samo żółtko z temperą może popękać dlatego ja dodaje jeszcze medium olejno-żywiczne (werniks damarowy lub olej albo jedno i drugie).
Byłabym ostrożna z wodą a jeśli już to odrobinę do samego pigmentu tylko aby powstała gęsta papka, którą nastepnie mieszasz z medium właściwym.
Tutaj najlepsze doświadczenie ma Evagelia, moze sie wypowie :)
Krakusia
3...
2.
3..

3...
2.
3..
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Śr, 28 października 2009, 19:08
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Żak Pt, 1 października 2010, 11:06

Jeśli chodzi o temperę jajową, trzeba zwrócić uwagę na jakim podobraziu chce się malować. Wszystkie podane przepisy to tempery tłuste. Tradycyjne medium do tempery jajowej używane do podobrazi ikonowych (deski z gruntem kredowo-klejowym) to żółtko jaja kurzego z winem (białym wytrawnym), piwem, octem winnym lub też wodą demineralizowaną. Proporcje objętościowe najczęściej stosowane to 1:3 (1 żółtko : 3 części np wina); 1:2 lub 1:1. Ponieważ żółtko jest materiałem organicznym łatwo się psującym :) medium można "zatruć" dodając 2 krople olejku goździkowego (szczególnie gdy pracuje się na wodzie). Temperę uzyskuje się dodając do medium suchy pigment (niekiedy wymaga to ucierania w moździerzu), na ogół, przynajmniej przy ikonie uzyskana farba ma pozostać transparentna. Grunt kredowo klejowy - lekwas jest podłożem nasiąkliwym. Kiedyś pracowałam na "wodzie" nie ma żadnych spękań, jedyna wada to to, że trzeba czekać dość długo do werniksowania, medium na winie lub piwie odparowuje z podłoża dużo szybciej. Od 2 lat pracuję na winie i jestem bardzo zadowolona, tempera ma aksamitną konsystencję i przede wszystkim nie psuje się zbyt szybko :). Najwięcej na te tematy wiedzą konserwatorzy, wiem, że jest tu kilka osób po konserwacji, może coś dopowiedzą, chętnie wysłucham ich doświadczeń.
Avatar użytkownika
Żak
 
Posty: 72
Dołączył(a): Wt, 13 lipca 2010, 11:42

Postprzez Krakusia Pt, 1 października 2010, 11:52

Zgadza się. Ja maluję "tłusto" na podobraziach lnianych takich do farb olejnych i o takim sposobie pisałam.

Ikony lub na papierze, tynku czy innym podkładzie maluje się także z innym medium. Zresztą jest kilkadziesiąt różnych przepisów, na które się natknęłam przez wiele lat w różnych książkach i które już zapomniałam. Musze wrócić do tej techniki bo zaprzestałam na rzecz wygodnych i także szybkoschnących akryli.
Krakusia
3...
2.
3..

3...
2.
3..
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Śr, 28 października 2009, 19:08
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Rubi Cz, 6 marca 2014, 13:35

Dzien dobry jestem tu od niedawna :) - maluje temperą 1 zółtko 2 części wody i kropelki olejku goździkowego - niestety mam klopot z kolorem caput mortuum - robią się smugi a przy probie przetarcia szmatką bawełnianą pigment zaczyna złazić :) czy ktoś z was próbował pokryc takie tło ponownie ale juz temperą z białym winem bo zauważyłam ze dużo szybciej schnie i podczas malowania zachowuje się dużo lepiej niż ta tylko na wodzie. Bardzo dziekuję za odpowiedz. :)
Rubi
 
Posty: 4
Dołączył(a): Cz, 20 lutego 2014, 20:44

Postprzez zephyr7 Cz, 6 marca 2014, 22:53

Generalnie, im bardziej "udziwniony" przepis, tym mniej stosowany.

Najprostsza w użyciu jest tempera chuda, np. 1 część żółtka na 3-4 części wody.

Pęka tylko wtedy, jeśli położona warstwa jest za gruba lub jeśli poprzednie były bardzo mokre.

Tempera chuda nie nadaje się na fabrycznie "zagruntowane" akrylową podmalówką, tanie podobrazia. Taka tempera może schodzić pod pędzlem lub odpadać od płótna. Brakuje tej chłonności, którą zapewnia grunt kredowo-klejowy.

Znacznie lepiej sprawdza się na niektórych gesso akrylowych (chromacryl, blik - tych bardziej chłonnych).

Obraz powinno się zaczynać temperą chudą, potem przechodzić do tłustej emulsji (żółtko, olej, wino - taki "majonez") i wreszcie do farby olejnej. Dodanie oleju powoduje znacznie dłuższe "wysychanie" (olej nie odparowuje, tylko zmienia swoją strukturę), stąd dodatki żywic, sykatyw, itp.

Ciekawym dodaniem jest dodanie do medium primalu lub medium akrylowego - dużo prostsze, dużo pewniejsze - bez niespodzianek i masakrycznie długiego wysychania.
zephyr7
 
Posty: 932
Dołączył(a): Cz, 14 czerwca 2012, 19:44

Postprzez muszka111 Pt, 7 marca 2014, 01:24

Kiedyś malowałam takim medium z wodą ale jak spróbowałam z winem to lepiej mi się maluje i długo zachowuje medium świeżość... :)
Avatar użytkownika
muszka111
3.
1...

3.
1...
 
Posty: 1832
Dołączył(a): Cz, 17 grudnia 2009, 03:13

Postprzez maja Pt, 7 marca 2014, 10:16

Tak, Muszko, masz rację, z winem ( lub piwem ) maluje się dobrze :) Najlepszej i wyczerpującej odpowiedzi udzieliła tu już jakiś czas temu Żak.
Rubi, co do przecierania tempery szmatką bawełnianą - po co to robić ? Świeża tempera zetrze się, to oczywiste. Technika malowania temperą nie polega na zamalowywaniu czegokolwiek na "głucho". Najlepiej gdy tu i owdzie prześwituje grunt, lub poprzednie warstwy tempery. Czy więc warto przejmować się smugami? :)
maja
 
Posty: 215
Dołączył(a): Pt, 17 stycznia 2014, 12:35

Postprzez Rubi N, 9 marca 2014, 22:30

Maju mi trochę przeszkadza ponieważ czasami używam przy malowaniu postaci zupełnie płaskiego tła jednokolorowego lubię je pózniej przetrzeć co powoduje satynowy połysk - nie maluje ikon ot taki pomysł :)
Rubi
 
Posty: 4
Dołączył(a): Cz, 20 lutego 2014, 20:44

Postprzez Grzeczny Pn, 10 marca 2014, 01:59

Jeśli nie malujesz ikon, ani nie szukasz przepisów, tylko prostej receptury, by skupić się na nauce malowania, to nie bierz wymagających warsztatowo temper, tylko akryle, które można mieszać z wodą, lub gotowymi, kupnymi mediami.

Co wcale nie znaczy, że nie można obok eksperymentować sobie z innymi - bardziej tradycyjnymi technikami.
Avatar użytkownika
Grzeczny
 
Posty: 164
Dołączył(a): N, 13 listopada 2011, 17:16
Lokalizacja: Tczew

Następna strona