jak zrobić porządny akryl na zewnątrz

tu pomagamy sobie wzajemnie

Użytkownicy przeglądający ten dział: lotis1970@gmail.com i 30 gości

Postprzez afro128 Pt, 18 września 2015, 23:46

Witam wszystkich forumowiczów.

Maluję często gęsto litery na nagrobkach na złoty kolor, farb akrylowych testowałem już tyle, że w końcu postanowiłem, że chyba najlepiej będzie zrobić po swojemu, ale nie mam pojęcia zupełnie jak się za to zabrać.

Kilka lat temu stosowałem farby JoSonia's i było wszystko jak trzeba, trwałość kilka lat gwarantowana. Obecnie firma się popsuła (przynajmniej jeśli chodzi o złoto, innymi kolorami nigdy nie malowałem) i dwóch lat na zewnątrz nie ma nawet szans. Z tego co słyszałem, produkowana była w Australii a teraz w USA i coś zmieniło się w jej składzie. Od tamtej pory stosuję maimeri polycolor aczkolwiek nie ma ona takiego połysku jakiego oczekuję.

Myślałem od jakiegoś czasu by zrobić własną farbę, kupiłem dziś złoty pigment, i tu nie mam pojęcia co dalej, z czym mieszać, jak mieszać, jakie składniki, tu jestem totalnie zielony.
Czy może lepiej "ulepszyć" gotową farbę i np dodać pigment do farby maimeri? Z tym, że nie zyskam wtedy na trwałości, a na tym też bardzo mi zależy.

Pomóżcię proszę :(

Pozdrawiam :)
afro128
 
Posty: 3
Dołączył(a): Pt, 18 września 2015, 23:14

Postprzez Evagelia So, 19 września 2015, 22:40

Moze sprawdz Acrylic Binder Amsterdam Talens 005 1L .

Opis produktu:

Wysokiej jakości środek wiążący do wytwarzania farb akrylowych. Medium może posłużyć również do klejenia różnych materiałów oraz zmniejszania absorpcji podkładów silnie wchłaniających, ma bowiem zdolność przywierania do wszystkich chłonnych powierzchni oczyszczonych z tłuszczu, kurzu oraz innych zanieczyszczeń. Medium cechuje krótki czas schnięcia, jest odporne na działanie alkaliów. Po wyschnięciu medium tworzy elastyczną, wodoodporną, bezbarwną oraz przezroczystą powłokę. Może zostać pokryte farbami akrylowymi oraz gesso. Medium należy używać w temperaturze powyżej 10°C, by uniknąć ryzyka zamrożenia. Po skończonej pracy, narzędzia, które miały styczność z produktem, należy oczyścić za pomocą wody. Skład środka opiera się na żywicy akrylowej. Produkt holenderskiej firmy Royal Talens.

To konkretne jest dobrym medium akrylowym, ale jak sie sprawdza w ekstremalnych warunkach pogodowych jak mroz to juz nie wiem.. jest podobnych na rynku calkiem duza roznorodnosc. Dobrze wyprobowac kilka, poczytac ich opisy i zobaczyc jak sobie beda radzic.

Jesli chodzi o mieszanie to aby nie bylo grudek wygodnie jest ucierac farbe na palecie malarskiej papierowej, albo na szklanym plaskim talerzyku, czy kawalku szyby. Trzeba porzadnie pigment utrzec szpachelka z medium akrylowym, samo wsypanie do buteleczki pigmentu i wlanie odrobiny medium, wylacznie przez potrzasanie nie sprawi, ze sie pigment dobrze polaczy z medium. Po utarciu, gotowa farbe jak najbardziej mozna przelac do jakiegos pojemniczka.

A takie gotowe farby jak do malowania ogrodzen? Ktore sa przeznaczone konkretnie na zewnartrz, czy one nie beda trwalsze? Nigdy liter na nagrobkach nie malowalam, ale chyba od tego typu akrylowych farb bym zaczela, ewentualnie to te wzbogacajac pigmentem badz/i medium akrylowym. :hmm: duzo napisalam, a pewnie niewiele pomoglam.. powodzenia! Daj znac co zdecydujesz i jaki efekt to przyniesie!

* Jesli polysk jest jedynym problemem przy stosowanych farbach to wlasnie roznorodne blyszczace media moga byc rozwiazaniem, bo one zwiekszaja blysk, nadaja glebie, ale jednoczesnie nie oslabiaja przyczepnosci farby do podloza, czasem przeciwnie ja zwiekszaja. Byc moze cos jak rozcenczalnik akrylowy z polyskiem Amsterdam 012 by zaradzilo

"Przeznaczenie: rozcieńczanie farb akrylowych
Skład: roztwór żywicy akrylowej
Właściwości:
- Biały płyn (podobny do mleka), który wysycha jako transparentna powłoka
- Nadaje połysk i powoduje, że farba jest rzadsza i bardziej transparentna (to moze byc minusem jednak.. nie wiem na ile zloty pigment moze byc bardziej transparentny, ale generalnie transparentnosc to cecha dla Twoich potrzeb nieporzadana.. , sila krycia powinna raczej przy idealnym dla Ciebie medium pozostac niezmieniona :hmm: )
- Nie ma wpływu na szybkość wysychania
- Tworzy elastyczną powłokę
- Może być rozcieńczany z wodą. Po wyschnięciu staje się wodoodporny."

czy Winsor&Newton Galeria Gloss Medium 250ml

"Błyszczące medium malarskie do farb akrylowych. Wzmacnia połysk,przejrzystość i intensywność kolorów, poprawia przyleganie itrwałość"

o albp cos takieo? sama nie probowalam, ale brzmi ciekawie:
Modelarska pasta Amsterdam 1003
To idealny produkt do przygotowania podłoża reliefowego do farb olejnych i akrylowych. Pastę można nie tylko pokryć farbami akrylowymi lub olejnymi, ale także łączyć ją z farbami i mediami żelowymi. Jest wodoodporna, niepodatna na działanie czynników atmosferycznych, posiada wysoką światłotrwałość. Nie powoduje żółknięcia farb.
Avatar użytkownika
Evagelia
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:40

Postprzez afro128 Śr, 23 września 2015, 11:07

Dzięki za wyczerpującą odpowiedź :)

sprawdzę na pewno wszystkie te sposoby, tak się jeszcze zastanawiam tylko,
Acrylic Binder Amsterdam Talens 005 jest wodorozcieńczalny? pigment który mam, bardzo fajnie rozprowadził się w wodzie, jakbym go najpierw w wodzie właśnie rozproszył i dodał do tego medium nie byłoby szybciej to wymieszać? :) w sumie transparentność może by aż tak nie spadła, a rozcieńczam farby maimeri i maluję aerografem z powodzeniem, a i tak trzeba kłaść dwie warstwy..

farby do ogrodzeń hmm, chyba nawet bym na to nie wpadł, wątpię czy znalazłbym tam odpowiedni kolor, i jeśli chodzi o metaliczność farby to farby gotowe metaliczne mają i tak jak np maimeri kiepsko z tym, josonias są o wiele bardziej metaliczne, maimeri wygląda jakoś tak matowo..

Próbowałem też mieszać złoty ze srebrnym, srebrne farby są o wiele bardziej metaliczne, tylko wtedy zbytnio rozjaśnia się kolor ui barwa jest trochę mdła i bardziej pastelowa, ale błyszczy się jak trzeba.

Jestem bardzo ciekaw efektu mediów nadających połysk, nie znam profesjonalnej terminologii ale bardziej chodziłoby mi o "metaliczność" niż sam "połysk" jaki np uzyskiwałem pokrywając złotą farbę błyszczącym werniksem damarowym, z tym, że to jakoś nie to czego szukam. Przy okazji werniksu zapytam, on generalnie na zewnątrz to powinien wytrzymać sporo nie? nie mam pojęcia czy w ogóle jest czym sobie głowę zawracać żeby np każdą pomalowaną literę zabezpieczać dodatkowo werniksem. A jeśli werniks jest trwały to może by tylko jego wymieszać z pigmentem? czy to już brzmi niepoważnie? :D

Kurcze, najpiękniejszy efekt i tak bez porównania uzyskuję pozłacając literki złotem płatkowym i są trwałe na mixtionie ponad 20 lat, dlatego w swojej przygodzie z farbami szukam najbardziej zbliżonego efektu do prawdziwego złota :) a może po prostu to zależy jaki znajdę pigment?

Podsumowując, przepis na farbę to:

jakaś baza typu ten acrylic binder,
pigmetn odpowiedni
ewentualne medium poprawiające właściwości

i ucierać ucierać ucierać? :)

a resztę eksperymentalnie już pewnie będę musiał dobierać by znaleźć odpowiednią "recepturę", efektami chętnie się podzielę, z tym, że, jeśli chodzi o trwałość to będę mógł się pochwalić dopiero za jakieś dwa lata :lol:

Pozdro :)
afro128
 
Posty: 3
Dołączył(a): Pt, 18 września 2015, 23:14

Postprzez Jagoda Wt, 29 września 2015, 13:59

...a próbowałeś szlagmetalem ? , zabezpieczonym szelakiem ?...tylko nie wiem jak to na zewnątrz zda egzamin.
W sumie płatkowego złota nie wychodzi dużo, jeśli komuś zależy na trwałych i ładnych literach to zapłaci ...tak myślę ;) :)
Avatar użytkownika
Jagoda
3.
1...
.
..
...
1..

3.
1...
.
..
...
1..
 
Posty: 2663
Dołączył(a): N, 21 listopada 2010, 15:34

Postprzez afro128 Śr, 30 września 2015, 20:47

Szlagmetal hmm nie widzę sensu, jak się bawić to już złotem ;p za farbę właśnie niekoniecznie, malowane są w standardzie;p Ze złotem problemu nie mam, ale jak juz muszę malować to szukam rozwiązania typu szybko łatwo i przyjemnie a jednocześnie dobrze :D Najbardziej nurtuje mnie właściwie fakt, iż kiedyś te soniasy mogli robić dobre a teraz to o soniasach nikt nawet nie chce rozmawiać ;p
afro128
 
Posty: 3
Dołączył(a): Pt, 18 września 2015, 23:14

Postprzez Beata Śr, 30 września 2015, 21:04

Nie maluję akrylami na zewnątrz więc nic rozsądnego Ci nie poradzę ;) Zapewne szukałabym rozwiązań w zabezpieczeniu lakierem wodoodpornym ( nie akrylowym). Mam mieszane odczucia do akryli na zewnątrz. Fakt, że technologia idzie do przodu, ale patrząc na moje doświadczenie z akrylami to skoro można je odmoczyć z plastikowej palety to sadzę, że będą też odchodzić od innych podłoży, gdy wystawimy je na warunki zewnętrzne np. deszcz.

afro128 napisał(a): szukam rozwiązania typu szybko łatwo i przyjemnie a jednocześnie dobrze :D


A markery olejowe??? Próbowałeś? Akrylowe też są ale obawiam się, że trwałość na zewnątrz identyczna jak przy tradycyjnej farbie. Akrylowymi pisze się i maluje genialnie szczególnie z taką grubszą zaokrągloną końcówką. Złoto chyba też mają z tej serii :hmm:

Moje akrylowe mają identyczną końcówkę jak te olejowe do nagrobków http://www.wypisz-wymaluj.pl/pl/markery-olejowe/16-marker-do-nagrobk%C3%B3w-to-440.html

tu też olejowy http://skleproza.pl/marker-do-renowacji-napisow-na-nagrobkach-toma-to-448-zloty.html
opis: Bardzo dobrej jakości marker olejowy z farbą. Niezmywalny, odporny na warunki atmosferyczne, bardzo dobrze kryjący i trwały. Umożliwia precyzyjne pokrycie napisów.

Nadaje się do wszystkich powierzchni, do użytku wewnętrznego i zewnętrznego.
Idealny także do znakowania gumy, metalu, szkła, plastiku i wielu innych powierzchni.
Niezmywalny, odporny na warunki atmosferyczne, bardzo dobrze kryjący i trwały.
Aluminiowa obudowa, końcówka okrągła 2,5 mm


Przy tych akrylowych podają, że można na różnych powierzchniach ale jak zachowują się na zewnątrz to nie wiem :hmm: Podają, że odporny na działania atmosferyczne.
Oto opis i link:
Akryl Opak to wyjątkowe pisaki z tuszem na bazie wodnych akryli, wyróżniający się wysoką lepkością i niezrównanymi właściwościami kryjącymi. Produkt gotowy do użycia, nadaje się do stosowania na wszelkich chłonnych i niechłonnych podłożach: drewno, plastik, szkło, różnego rodzaju pasty modelarskie, aluminium i inne powierzchnie o chropowatej strukturze. Niezmywalne po całkowitym wyschnięciu, odporne na blaknięcie i warunki atmosferyczne. Występują w palecie 14-stu kolorów, które znakomicie się ze sobą łączą. Łączenie pisaków Akryl Opak i tradycyjnych farb akrylowych to doskonały sposób na oryginalne efekty i zwiększenie komfortu prac. Polecany do zdobienia dekoracji domowych, jak i ogrodowych, decoupage'u, technik tradycyjnego malarstwa i wielu innych zastosowań. Pisak wyposażony jest w wytrzymałą końcówkę o szerokości 4mm. Produkt belgijskiej firmy Darwi.http://www.sklepplastyczny.pl/acryl-opak-338_523/

Jak wspominałam złotego nie mam ale sprawdziłam i posiadają w ofercie. Sama jestem ciekawa jak to złoto wygląda. Przy akrylach(farbach) zazwyczaj jest takie matowe a jak jest w markerach i jaki odcień? Ciekawe?
Avatar użytkownika
Beata
.
...
2.
2...

.
...
2.
2...
 
Posty: 2474
Dołączył(a): Pt, 30 października 2009, 14:08