Podstawy fotografii dla zainteresowanych

jak robić dobre fotki

Użytkownicy przeglądający ten dział: Brak zalogowanych użytkowników i 2 gości

Postprzez Nettcalf N, 17 stycznia 2010, 00:31

Dla wszystkich zainteresowanych postanowiłem na początek przedstawić trochę podstaw fotografii. Może ktoś na tym skorzysta, lub po prostu zainteresuje się bardziej i sam spróbuje dotrzeć do pewnych informacji. Do rzeczy zatem.

Zaczniemy prosto, jak to zwykle bywa w poradnikach lub książkach dla początkujących czyli od pochodzenia terminu Fotografia. Otóż pochodzi ono z greki i oznacza dosłownie rysownie światłem. Tak więc fotografia ma wiele wspólnego (nie tylko pod względem etymologicznym ) z rysunkiem. Każdy rysownik z pewnością potwierdzi jak ważne przy szkicowaniu i wykańczaniu pracy jest światło i cień.
Tak czy siak w fotografii wszystko ma związek ze światłem lub jego brakiem. Kiedy otwieramy migawkę (naciskamy spust aparatu) światło przepuszczone przez obiektyw pada (w aparatach tradycyjnych) na chemiczny nośnik światłoczuły, zwykle chlorowcopochodną srebra nałożona na celuloid - czyli w uproszczeniu film który dawniej kupowaliśmy gdzie popadło lub (w dzisiejszych aparatach cyfrowych) poprzez mierzenie jasności w poszczególnych punktach (pixelach) w matrycy na stałe umieszczonej w aparacie. W ten sposób powstaje zdjęcie. To oczywiście uproszczony opis ale to w końcu podstawy i nie ma sensu na razie zaprzątać sobie głowy rodzajami klisz albo typami matryc.

Zaczynając świadome fotografowanie należy się zapoznać z podstawowymi pojęciami takimi jak ekspozycja, otwór względny,wartości przysłony, czas naświetlania, ogniskowa, czułość matrycy, głębia ostrości, jasność obiektywu i in.. Wszystkie te techniczne rzeczy mają wpływ na jakość zdjęcia. Znając ich znaczenie, używając ich świadomie mamy wpływ na to co robimy z aparatem i mamy większe prawdopodobieństwo na uzyskanie wymarzonego efektu na zdjęciu.

a) Otwór względny można określić jako wielkość rozwarcia przysłony w obiektywie a co za tym idzie ilość światła przechodzącą przez obiektyw. Na logikę im większy wybieramy otwór, tym więcej światła dotrze do matrycy lub filmu w danym czasie i oczywiście na odwrót. Do określenia wielkości otworu używane są szeregi liczb przysłonowych oznaczanych np. f /2,8 ; f /4 ; f /5,6 ; f /8 itd. (od wartości najwyższej do najniższej) w zależności od możliwości zakupionego aparatu lub wybranego obiektywu. Wartości te liczy się dzieląc średnicę otworu obiektywu przez jego ogniskową.
Najwyższą wartość otworu względnego (czyli maksymalne rozwarcie diafragmy) nazywa się często jasnością obiektywu. Czy ma to dla nas znaczenie ? Owszem, jaśniejszy obiektyw pozwoli nam lepiej doświetlić zdjęcie w gorszych warunkach oświetleniowych (w ogólnym rozrachunku będzie się to równało mniejszą ilością poruszonych zdjęć). Wybierając aparat warto więc zerknąć na jasność jego obiektywu - zwykło się mówić, że im większa jasność tym lepszy obiektyw. Zależność jednak nie jest taka prosta. Przede wszystkim może to mieć znaczenie jeśli porównujemy dwa aparaty o tych samych zakresach ogniskowych. Wtedy ten z jaśniejszym obiektywem powinien lepiej się sprawdzać. Natomiast jeśli porównamy aparaty o różnych ogniskowych nie musi to wszystko wyglądać tak prosto ( np. obiektyw o jasności f /3,5 i zoomie x10 wcale nie musi być gorszy od obiektywu o jasności f /2,8 i zoomie x20 ). Do całego zestawu zależności należy oczywiście dołożyć jakość obiektywu ( co sprowadza się de facto do wyboru sprawdzonego lub znanego producenta ).

b)Czas naświetlania znaczy ni mniej ni więcej tylko czas otwarcia mechanizmu migawki (takie zachodzące na siebie blaszki lub kurtynki). Im dłuższy ustawimy w naszym aparacie czas naświetlania tym więcej światła padnie na materiał światłoczuły przy danym otworze względnym. Czasy wyraża się bardzo prosto i przystępnie, w sekundach i ułamkach sekund np. 1 sek, 1/2, 1/8, 1/250. Łatwo odnaleźć to ustawienie w swoim aparacie jeśli ma się aparat w którym da się to zrobić (w większości powinno się dać). Należy szukać w ustawieniach, lub przy trybie półautomatycznym lub manualnym. Ważna w tym punkcie jest zależność pomiędzy otworem względnym, a czasem. Im większy otwór (rozwarcie przysłony) tym mniej czasu potrzeba do poprawnego naświetlenia zdjęcia i na odwrót , im dłużej migawka będzie otwarta tym mniejszy potrzebny będzie otwór względny. Aby dobrze zrozumieć te zagadnienia wystarczy chwilę pobawić się aparatem. Jeśli ustawimy zbyt długi czas naświetlania przy dużym otworze w dzień to zdjęcie będzie po prostu prześwietlone (biała plama), natomiast te same ustawienia mogą być przydatne w nocy do robienia niesamowitych zdjęć ( przykładem tutaj mogą być zdjęcia Petruchy z jego galerii).

c)Światłomierz - każdy dzisiejszy aparat jest w niego wyposażony i dzięki niemu może automatycznie obliczać ekspozycję zdjęcia, jeśli jednak chcemy korzystać z trybu manualnego musimy znaleźć odpowiednie wartości przysłony i czasu naświetlania metodą prób i błędów, na nosa, lub kupić sobie profesjonalny światłomierz :D (tak naprawdę w dzisiejszych aparatach, nawet używając pełnego manuala sprzęt będzie nam dawał wskazówki co do parametrów, czasem warto je zignorować, czasem są pomocne).

b)Przysłona w stosunku do głębi ostrości
Każdy chyba widział kiedyś zdjęcie w którym (zwykle z zamierzeniem fotografa) ostry jest tylko jeden z motywów na zdjęciu a tło, otoczenie tego motywu jest nieostre, rozmyte, jest jakby zbiorem kolorowych plam.
Aby uzyskać taki efekt na swoim zdjęciu musimy dowiedzieć się jak operować głębią ostrości.
Zgodnie z definicją (cyt.Peter Burian, Robert Caputo ; "Szkoła fotografowania") - "Głębia ostrości - to po prostu strefa możliwej do przyjęcia ostrości w obrazie fotograficznym". Przedmiot, rzecz na którą fotograf ustawia ostrość jak i każdy inny ,który znajduje się w takiej samej odległości od aparatu będzie idealnie ostry. Inne przedmioty znajdujące się przed lub za przedmiotem, na który ustawiamy ostrość będą w pewnym stopniu ostre ale już nie tak idealnie.
Zakres tego zjawiska zależy od ogniskowej, odległości od obiektywu i otworu względnego (przysłony). Czyli operując tymi trzema parametrami możemy uzyskać taki zakres głębi ostrości jaki tylko chcemy.
Czyli po kolei. Ustawienie długiej ogniskowej daje wynik o małej głębi ostrości, ustawienie krótkiej ogniskowej da rozległy zakres głębi ostrości. Innymi słowy, aby uzyskać małą głębie (w uproszczeniu ostrość skupiona na jednym punkcie) należy zwiększyć ogniskową.
Co do przysłony . Duże otwory względne (czyli niskie wartości przysłony) dają niewielką głębię ostrości i odwrotnie.
Jeśli zaś chodzi o odległość - im zbliżymy aparat do przedmiotu fotografowanego tym mniejszą uzyskamy głębię.
cyt."Sfera ostrości rozciąga się na mniej więcej jedną trzecią przed i dwie trzecie za punktem nastawienia ostrości." Dlatego aby uzyskać dużą głębię (ostrość na jak najwięcej przedmiotów w kompozycji w różnych odległościach od aparatu) należy łapać ostrość na punkt w wysokości 1/3 kadru i wybrać wysoką wartość przysłony (mały otwór względny).

Może teraz pora na drobne rady i interesujące rzeczy dotyczące dzisiejszych aparatów. Później wrócimy do części technicznej.
Otóż, podstawową rzeczą przy kupnie nowego aparatu jest zastanowienie się do czego będzie nam on służył. Czy lubimy fotografować, często to robimy czy okazjonalnie, czy korzystamy z długich ogniskowych, czy z trybu makro, czy chcemy kręcić okazjonalne filmiki czy też nam na tym nie zależy. Jak już będziemy wiedzieć na jakich funkcjach nam zależy, możemy szukać odpowiedniego modelu. A wybór jest ogromny, ale ogólne zasady obowiązują zawsze. Najważniejsza rzecz, nie kierujmy się magiczną liczbą megapixeli na którą to sprzedawcy przyciągają kupujących aparaty. Dużo ważniejszy jest fizyczny rozmiar matrycy. W zwykłych kompaktach jest to zazwyczaj 1/2,5''. Co nam to mówi - otóż to, że to bardzo mało ( w przeliczeniu to prostokąt o ok. 5,8mm x 4,3mm ). W tym właśnie małym prostokącie w kompaktach upchane są nasze magiczne megapixele. Ilość ich będzie większa w co nowszych modelach, ale to nadal ten sam sensor i jakość zdjęć wcale nie musi być lepsza. Dlatego nie należy nastawiać się na jak największą ilość Mpix. Dla porównania w bardzo popularnej i jednej z tańszych lustrzanek na rynku Sony A200 fizyczny rozmiar sensora matrycy ma 23,6 x 15,8 mm. To ponad 4 razy więcej. Stąd też (oczywiście między innymi) bierze się przewaga lustrzanek nad kompaktami. Jeśli jednak myśli się o poważniejszej fotografii, a nie chce się pakować w lustrzankę, która będzie mniej poręczna i o wiele droższa, dobrym rozwiązaniem będzie tzw. hybryda. Aparat o dużym zakresie ogniskowych, bardziej uniwersalny i nie tak duży jak lustrzanki. Warto szukać modeli o większym sensorze niż 1/2,5''.

Trochę to zamieszane może, ale rozjaśni się jak wyjaśnię inne podstawowe pojęcia. Trochę od środka zacząłem ale Homer zadał pytanie więc od razu odpowiedziałem.

Ciąg dalszy nastąpi... bo dziś już nie mogę i muszę sobie poukładać wszystko w głowie.
Ale myślę, że co jakiś czas będę uzupełniał ten tekst o kilka przydatnych rzeczy. Chyba zacznę od kilku rzeczy istotnych przy zakupie dobrego aparatu dla siebie. Oraz od tłumaczenia podstawowych pojęć. Później jakieś porady praktyczne przy fotografowaniu. Zobaczymy jak mi to wyjdzie.
Na koniec podam kilka autorów i tytuły fajnych poradników dla początkujących.

Podoba wam się w ogóle pomysł czegoś takiego u nas na forum??
Piszę po polskiemu i zrozumiale ?? :P
Ostatnio edytowano N, 24 stycznia 2010, 21:55 przez Nettcalf, łącznie edytowano 11 razy
Avatar użytkownika
Nettcalf
.
..
...

.
..
...
 
Posty: 63
Dołączył(a): Pt, 18 grudnia 2009, 20:55

Postprzez Homer N, 17 stycznia 2010, 00:40

"$eet@śny tek$cioreczek" atki jest teraz zrozumiały język co do dzieci internetu ;D

Fajnie ,że coś ruszyło mam hybrydę i za nic nie mogę na zdjęciu odda tej pięknej nie ostrości :D na pierwszym planie chcę mieć coś ostrego w oddali całkowicie zamazanego jak to ustawić bo ja u siebie w aparacie zaczynam przestawiać to nie ostrość polega głównie na rozmyciu konturów a mi zależy na takich większych rozmyciach pytania głupie ale jakoś nie mogę nad tym zapanować ...
Avatar użytkownika
Homer
 
Posty: 348
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:32

Postprzez Nettcalf N, 17 stycznia 2010, 00:46

Dobra specjalnie dla Ciebie Homer dopiszę zaraz coś do poradnika. A mianowicie można by to nazwać - Przysłona a głębia ostrości. To Ci trochę rozjaśni jak taki efekt uzyskać.
Avatar użytkownika
Nettcalf
.
..
...

.
..
...
 
Posty: 63
Dołączył(a): Pt, 18 grudnia 2009, 20:55

Postprzez Krakusia N, 17 stycznia 2010, 09:45

Nettcalf , dziekuje, że zaczynasz nas uczyć :D
Od dawna marzę kupić sobie lustrzankę cyfrową, ale ok. 4 tysiące to dużo i ciągle są ważniejsze wydatki, no i tak to u mnie wygląda niestety. Ale może czasami pożyczę od siostry i popróbuje z wydrukiem tego co piszesz w kieszeni. To będzie super ściąga. Poza tym, z pewnością wiele Twoich porad przyda się także do zwykłego aparatu cyfrowego. W internecie jest milion informacji, ale po co skakać po necie skoro mamy Ciebie :D
Malarze, rzeźbiarze... to wzrokowcy, zatem fajnie by było, gdybyś wrzucał przykładowe foty (niekoniecznie Twoje) bo wtedy łatwiej będzie to ogarnąć. I nadal pisz prostym, czytelnym językiem, bo skróty myślowe są dobre ale tylko dla ludzi z danej branży.
Z czasem może ktoś do Ciebie dołączy i pomoże Ci, bo samemu ciągnąć taki olbrzymi temat jest trudno.
Krakusia
3...
2.
3..

3...
2.
3..
 
Posty: 1013
Dołączył(a): Śr, 28 października 2009, 19:08
Lokalizacja: Kraków

Postprzez Nettcalf Pn, 18 stycznia 2010, 18:04

No fajnie by było Krakusia, pomoc zawsze się przydaje i nie należy jej odrzucać. Dzięki za dobre słowo. Co do zdjęć to pomyślę jakby je wkomponować. Tak czy siak wczoraj dopisałem jeszcze jeden podpunkt. Dziś pewnie około północy dodam następny.
Avatar użytkownika
Nettcalf
.
..
...

.
..
...
 
Posty: 63
Dołączył(a): Pt, 18 grudnia 2009, 20:55

Postprzez Homer Wt, 26 stycznia 2010, 17:56

ok. Do nikona D90 mam do wyboru obiektyw z końcówką ED AF-S VR DX lub ED VR czym się różnią i co to daje ?
Avatar użytkownika
Homer
 
Posty: 348
Dołączył(a): Cz, 29 października 2009, 21:32

Postprzez Nettcalf Śr, 27 stycznia 2010, 03:14

Nikony to nie mój konik, dodatkowo każda firma produkująca obiektywy wprowadza własne oznaczenia przy obiektywach. Systemy są podobne oznaczenia inne (choć nie zawsze).

Aby rozwiać twoje wątpliwości masz tutaj linka do artykułu o oznaczeniach obiektywów Nikkona
http://www.fotografuj.pl/Article/Oznacz ... /1#content
Tekst nie jest długi. Szybko znajdziesz co potrzebujesz. Jakbyś miał nadal jakieś wątpliwości spróbuję w miarę możliwości pomóc.
Avatar użytkownika
Nettcalf
.
..
...

.
..
...
 
Posty: 63
Dołączył(a): Pt, 18 grudnia 2009, 20:55

Postprzez serges21 Cz, 5 maja 2022, 01:59

Można się nauczyć naprawdę sporo. Świetnej jakości poradniki. Dziękuje!
serges21
 
Posty: 2
Dołączył(a): Cz, 5 maja 2022, 01:43


cron